LIŠČÍ MENU 

aneb 

Čím si Liška plní bříško 


Návrat k vyvážené stravě Díl II


...a můj názor na počítání kalorií

Smoothie bowl - banán, kefír, lesní ovoce. Nahoře kiwi, jahoda, kokosové máslo a smetana ke šlehání. 

Vítejte u dalšího dílu dokumentujícího mojí stravovací cestu od ukončení keto. Od toho předešlého už uplynul nějaký ten čas, a já měla mezitím příležitost zařadit do jídelníčku další potraviny, kterým jsem se dlouhý čas vyhýbala. Nebudu vám lhát - po tak dlouhé době na velmi restriktivní stravě je neskutečně těžké vrátit se zpět k vyváženému jídelníčku. A možná ani ne tak vrátit se zpět a jíst všechno, ale nemít z toho VÝČITKY. Jak jsem totiž zjistila, největší problém v tom všem dělá hlava. A proto bych se v tomto díle ráda zamyslela i nad tématem, který s tou psychikou hodně souvisí, a tím je počítání kalorií. Ale než se do toho pustím, nejdříve tedy malá ukázka z mého jídelníčku. Jak si teď papkám?

1. Snídaně 


Na snídani stále vedou ovesné kaše. Není se ani čemu divit, podzim nám dorazil v plné síle (a s ním i první mrazíky), a tak je po ránu chuť na něco teplého. Upřímně vám řeknu, že jsem ráda vyměnila vejce a slaninu za kaši, protože na slané snídaně zkrátka vůbec nemám chuť. V poslední době jsem si oblíbila po odstavení z plotny do kaše vmíchat rozmačkaný banán. Krásně ji to zahustí a navíc úžasně osladí! Určitě to vyzkoušejte. 😉

Dýňová kaše. (Tu dýni cpu teď všude.) 

Další změnou, co se týče snídaně, je u mě posunutí jídla na pozdější hodinu. Někdy se ráno vzbudím hladová, a v takovém případě už se nemůžu dočkat, až si naplním svoji misku, ale někdy zkrátka hlad není, a tak snídám třeba až kolem desáté hodiny. Někdy mám po ránu chuť jen na něco malého, tak si dám jogurt s oříškovým máslem nebo ovocem a oříšky a kaši až později. Nehrotím to. A co jsem zjistila? Že tělu je úplně putna, jestli si dáte nejdřív snídani a pak svačinu nebo nejdřív svačinu a pak snídani nebo jenom velkou snídani nebo jenom velkou svačinu. A proč bychom to vlastně měli škatulkovat na snídaně a svačiny? Vždyť je to prostě JÍDLO. 😉

(Dobrá, dobrá, je to jen jídlo. Ale pro pořádek a potřeby článku se budeme dál držet zavedených termínů 😁)



2. Obědy/Večeře

Přiznám se, že mám poslední dobou dýňové období. A především období dýňových polévek. Krásně zahřejou, zasytí a jsou moc dobré. Můj základní recept na dýňovku už na blogu máte, ale brzy vám sepíšu článek se všemi variacemi, které jsem zatím vyzkoušela. Protože sice jím dýňovku téměř denně, ale žádná není stejná. Vlastně jediná jejich podobnost spočívá v tom, že všechny obsahují dýni, další suroviny potom měním podle toho, na co mám chuť, nebo co mám doma.

Batáty jsou do dýňové polévky naprosto ideální! 

Konečně jsem překonala strach ze sacharidové nálože batátů a zařadila je do svého jídelníčku. Zatím pouze v dýňovo-batátové polévce, ale brzy se chystám i na batát zapečený s cizrnou a dalšími ingrediencemi. Recept pro vás potom určitě sepíšu. 😉

Uzený losos a salátek se zeleninou a quinoou. 

Do mého jídelníčku se probojovala i quinoa, která nejenom, že skvěle chutná, ale je také bohatým zdrojem nejrůznějších vitamínů a minerálů a z obilovin (i když je to spíše pseudoobilovina) obsahuje nejvíce bílkovin.

Quinoovo-čokoládové cookies. 

Dezert s quinoou a jogurtem, jako posypka drcené cookies. 


Také jsem vyzkoušela čočku Belugu. Ta malá potvůrka si okamžitě získala moje srdce a já už teď přemýšlím, do jakých dalších receptů ji zakomponuji. V hlavě mám už asi pět nápadů. 😉

Salátek s čočkou Belugou, hráškem, kukuřicí a fazolkami, sýr halloumi, avokádo.

Zpět na menu se dostala také cizrna. Zde je na obrázku zakomponovaná v dýňové polévce s tahini. Bylo to naprosto luxusní. Už jsem úplně zapomněla, jak moc mi cizrna chutná.

Takže to bychom měli zatím vše co se týče luštěnin. Dlouhou dobu jsem věřila tomu, že luštěniny našemu zdraví neprospívají, právě naopak. Teď vám řeknu, co se mi stalo po jejich zařazení do jídelníčku.... 😨 (chvilka napětí - mezitím se můžete pokochat cizrnovou polévkou 😁)


Nic. Vůbec NIC. 😁 Tedy krom toho, že jsem si při jedení té dýňové polévky spálila jazyk, jak jsem to do sebe klopila. Pochybuju ovšem, že za to mohla ta cizrna. 😁 (i když částečně možná ano, spojení dobré potraviny a mé přirozené rozpapanosti je někdy až destruktivní)


No a poslední novou věcí, kterou jsem zařadila do jídelníčku, je tento čistozrnný chlebík z Tesca.  Mimochodem, chlebík je moc dobrý, je hodně semínkový. Ve spojení se sýrem cottage a pistáciovým máslem vyloženě luxusní.




Možná jste si všimli, že v mém jídelníčku figuruje mnohem méně listové zeleniny, než dřív. Je to zvláštní, ale na saláty poslední dobou vůbec nemám chuť. Možná je to tím, že jsem na keto nemohla jinou zeleninu, než listovou, a teď ji mám zkrátka po krk, možná za to může nástup chladnějšího počasí a potřeba se zahřát. Buď jak buď, zeleninové saláty vystřídaly teplé dýňové polévky a restovaná zelenina.


A mimochodem - tyto grilované papriky byly naprosto fenomenální.

A co je momentálně mojí největší obsesí? Bude to možná znít směšně, ale mléko. 😊 Vařím v něm kaši, dávám si ho do kávy i do čaje, nebo třeba k večeři. Nepiju ho kvůli domnělému obsahu vápníků, pokud si totiž o tomto tématu najdete nějaké studie, zjistíte, že mléko vlastně vůbec není dobrý zdroj vápníku. Pokud ale nemáme intoleranci/alergii na laktózu a mléko nám chutná, proč si ho odpírat? Jak už jsem psala v předchozích článcích - je nesmysl vyřazovat něco z jídelníčku jen proto, že to někdo někde tvrdí. I kdyby pro to ten člověk měl svoje důvody, jsou to pouze JEHO důvody. Já nemám důvod se mléka vzdát. Chutná mi. Takže na zdraví.

Dala jsem si i něco "méně zdravého"? 

To si pište, že dala! Na obědě s kamarádem jako předkrm výborný tatarák s rozpečeným chlebem (kupodivu se mi po té "lepkové náloži" vůbec nic nestalo) a ten nejlepší švestkový koláč na světě - pravý nefalšovaný od maminky. 💗 Cukr a mouka. Po vytažení z trouby jsem okamžitě snědla čtyři kousky najednou. Výsledek? Spokojené bříško i mysl. 😊

Křupavoučký chléb zkrátka k tataráku patří. Mimochodem - tatarák byl vynikající. 

Borůvkový koláč už jsem bohužel nestihla, ale tento švestkový bych si nenechala ujít za nic na světě. Miluju švestky. A moje mamka peče ten nejlepší koláč na světě.
Ještě čerstvý z trouby...

Do jídelníčku jsem také vrátila čokoládu. 90% Lindt jsem neměla hodně dlouho, přišla mi totiž "šíleně sladká", a proto jsem dlouhou dobu jedla pouze 100% čokoládu. Ta mi chutná stále, trochu jsem ale přehodnotila svůj názor na "přílišnou" sladkost Lindtky. 



Co se u mě díky stravě změnilo?

Nevím, jestli je to vyšším příjmem sacharidů, nebo tím, že jsem spoustu potravin zbavila nálepky "zakázané", nebo kombinací obojího, mám však najednou mnohem lepší náladu, více energie, mozek jako by se opět probouzel k životu (a já si nepřipadám už úplně pitomá), jsem schopná zvládat v pohodě běžné denní činosti a celkově mám zkrátka větší chuť do života. A to považuju za hodně zásadní změnu k lepšímu. 😉

Jedna "aktuálka" z 18. září. 


Počítání kalorií 

Na tomto místě se hned přiznám, že kalorie stále počítám, a potraviny si zapisuji do kalorických tabulek. Když téměř tři roky počítáte a zapisujete fanaticky každý gram, nejde se toho zbavit ze dne na den. Vy, co jste nikdy nepočítali, to možná nepochopíte. Nedovedete si totiž představit, co za peklo se vám odehrává v hlavě po ztrátě této kontroly, na kterou jste tak zvyklí. To je důvod, proč počítání kalorií nikomu nedoporučuji, nebo ho doporučuji pouze po určitý krátký čas (např. ke zjištění svého kalorického příjmu, k zajištění dostatečného příjmu nebo pro snazší odhad porcí, jejichž velikost se vám díky počítání dostane tzv. do oka) a potom přestat.

Celý banán k odpolední svačině! No nejsem já rebel?! 

Má počítání kalorií své výhody? 

Nechci tvrdit, že počítání kalorií je samo o sobě zlo. Je to v určitém směru užitečný nástroj a jistě má i své výhody. Naučí vás větší disciplíně v jídle. Naučí vás složit si jídelníček tak, aby byl vyvážený z hlediska jednotlivých makroživin. A především - naučí vás nad potravinami skutečně přemýšlet. Na začátku počítání zažíváte každou chvíli šok nad tím, jak mohou být určité potraviny, které konzumujete běžně, kalorické nebo nevyvážené co se týče makroživin. O jednotlivých potravinách se dozvíte spoustu informací, včetně toho, kolik si jich můžete dovolit sníst, aby se vám to vešlo do vašeho denního příjmu. Otázkou zůstává, jestli v konečném důsledku není příliš mnoho informací nakonec ke škodě. Jak se tak lidově říká: Mnoho psů, zajícova smrt.

Dýňový pudink. 

A co nevýhody? 

Hlavním smyslem vážení a zapisování potravin, je zjištění jejich kalorické hodnoty a následně zakomponování dané potraviny do denního příjmu kalorií. Když jde o zdraví, je však kalorická hodnota potravin důležitý a rozhodující faktor? Je a není. V předešlých článcích jsem se už zmiňovala o tom, že není kalorie jako kalorie. Je totiž velký rozdíl, jestli 400 kalorií, které mi na konci dne zbývají ke splnění příjmu, doplním pečeným batátem s arašídovým máslem nebo čokoládovým muffinem s Nutellou. A koneckonců, je opravdu nutné každý den splnit svůj kalorický příjem? Nevýhodou tabulek je i to, že se cítíte povinni splnit kalorie a makra, které jste si tam nastavili. Každý den je ale jiný a neplatí, že každý den potřebujete stejné množství kalorií. Tolik faktorů ovlivňuje naši denní kalorickou potřebu! Mimo jiné spánek, míra fyzické aktivity, míra stresu, a potažmo i druh jídel, která za den sníme.

Počítání kalorií má i velké dopady na psychiku. Zpočátku vás zapisování baví, protože se vám líbí mít nad jídlem kontrolu, líbí se vám zelená čísla v tabulkách. Postupem času se z toho ale stane posedlost, které je neskutečně těžké se zbavit. I když víte o stravě první poslední, bez tabulek se najednou nedokážete najíst. Přepadají vás pocity paniky z toho, že nevíte, kolik má dané jídlo kalorií, jaké má rozložení živin. Když si však jídlo zapíšete, ohromně se vám uleví. Tabulky vás v tomhle směru naprosto ovládají. Je to šílené, ale skutečně to tak je.

Kolik měl tento steak v restauraci kalorií? Absolutně netuším! 

Jak se toho zbavit? 

Sama zatím odpověď na tuto otázku neznám. Pro někoho je možná jednoduché seknout s tabulkami ze dne na den. Jak se tak říká - strhnout náplast rychle. Pro mnoho z nás tahle varianta ovšem nepřichází v úvahu. Osobně mi přijdou neschůdnější tři metody.

Ta první je zapisování jen v určité dny. Ze začátku si dát třeba jeden volný den - například sobotu. V tento den si jídlo neplánovat, nevážit, nezapisovat. Postupně potom intervaly zvyšovat, nezapisovat třeba víkendy, potom každý druhý den. Další způsob je zapisovat denně, ale pouze určitá jídla. Nejprve tedy nezapisujete jen snídani, ale všechna ostatní jídla ano. A poté opět postupně přidáváte, až budete zapisovat třeba pouze večeře a poté už ani ty ne.

Třetí metoda, ta nejpomalejší - a podle které se řídím já - je nezapisování pouze určitých potravin. Já jim říkám "free". Zpočátku jsem nezapisovala pouze tuky, které jsem používala ke smažení. Postupně se k tomu přidalo ovoce, které uzobávám během dne, mléko do kávy nebo k večeři, nebo lžička oříškového másla, kterou si dám jako mlsku. 😸 Momentálně už nezapisuji potraviny navíc. Dám příklad - do tabulek si zapíšu 180g dýně, tu si navážím, sundám misku z váhy a ještě pár kousků přidám, ale tak, abych nevěděla, kolik přesně gramů. 😀

Ovoce už si nevážím a nezapisuju. 

Hodně lidí si bude myslet, že je to přitažené za vlasy, a já to naprosto chápu a souhlasím s tím. Když to totiž po sobě čtu, musím se smát tomu, jak pošahaně to celé zní. A ani nevíte, jak si přeju, abych to všechno už měla za sebou, váhu mohla hodit do kouta a z kalorických tabulek se odhlásit. Věřte mi že na ten okamžik osvobození se neskutečně těším a nejspíš ho půjdu oslavit někam do kavárny dobrým dortem. 😁

Asi je vám jasné, že si někdo jen těžko bude přát do konce života si vážit a zapisovat potraviny. S normálním životem je to totiž naprosto neslučitelné. Počítání má smysl pro závodníky nebo lidi s určitými fitness cíli, ne však pro obyčejného smrtelníka, který se pouze chce stravovat zdravě. Kromě všeho výše uvedeného je tu totiž ještě jedna obrovská nevýhoda - je to neuvěřitelně časově náročné. A kdo má v dnešním hektickém světě čas vážit si každý ořech a hodiny prosedět před tabulkami? Čas strávený zapisováním je vynaložený na úkor jiných činností. A možná  je v konečném důsledku smysluplnější jen tak sedět a relaxovat, než se mordovat s tabulkami, nemyslíte?

O počítání kalorií se toho dá napsat mnohem více a možná tomuto tématu věnuji jeden z příštích článků. Prozatím však jen takto krátce, kdyby vás něco zajímalo nebo jste se chtěli ohledně počítání na něco zeptat, napište mi do komentářů. 😊


Z dnešního článku je to tedy vše. Jako vždy budu ráda za vaši zpětnou vazbu, nebo jakoukoli otázku. Napište mi do komentářů buď přímo tady na blogu nebo pod příspěvkem na mé facebookové stránce ZDE a u dalšího článku dokumentujícího moji cestu na viděnou. Zůstaňte na drátě.


Vaše Liška
Instagram


Komentáře

Instagram


Populární příspěvky z tohoto blogu

LIŠČINO ULTIMÁTNÍ FIT TIRAMISU