Dekadentní kakaový dort s arašídovým krémem a ořechy v mléčném karamelu

... a nějaké to Liščí povídání k tomu


Dnes mám pro vás recept na vynikající dort s extra kakaovým korpusem, který zaručeně uspokojí každého milovníka čokolády, arašídovým krémem, které se jen rozplývá na jazyku a mléčným karamelem, který je tou nejdokonalejší sladkou tečkou. Všechny vrstvy dohromady spolu hrají dokonalou symfonii chutí a vy máte pocit, že na světě neexistuje nic než vy a váš kousek tohoto lahodného, dokonalého dortu.


Moje keto stravování skončilo právě včas, aby mi neunikla jedna veledůležitá událost - narozeniny mé sestry. O těch předchozích, kdy si rodina společně pochutnávala na narozeninovém dortu, jsem jen seděla opodál se svými myšlenkami o škodlivosti cukru. Tentokrát jsem se rozhodla, že narozeninový dort upeču sama.



Najít však ten ideální dort bylo velice obtížné. Vlastně téměř nemožné. Kdykoli jsem narazila na recept s dobrým korpusem, nelíbila se mi náplň. A naopak. Na řadu tedy přišla má fantazie a touha experimentovat. Recept na dnešní dort je tedy výsledkem několika různých receptů, na které jsem při svém hledání narazila, a které jsem si zapsala, a mých vlastních obměn.

Hned na úvod ale jedna malá poznámka - jedná se o klasickou variantu dortu. Tedy v surovinách naleznete bílou mouku i obyčejný cukr. Ano, čtete správně - cukr. A v celém dortu je ho opravdu hodně. Jak může vyznavač zdravého životního stylu jako já péct dort s cukrem, říkáte si. Inu, to máte tak...

Dlouhou dobu jsem byla přesvědčená, že cukr je naprosté zlo. Samozřejmě jsem během jednoho dne zcela nezměnila své myšlení a nebudu vám tu teď tvrdit, jak je cukr prospěšný. Všichni víme, že není a měli bychom se mu vyhýbat. Je tu ale jedno velké ALE. Zeptejte se sami sebe - kolikrát do roka pečete dort? Nebo kolikrát do roka děláte cukroví? Kolikrát do roka máte výročí svatby, které si zaslouží nějaký dobrý dezert? A kolikrát do roka máte narozeniny?


Už chápete, kam tím mířím? Ne, cukr není zdravý. Ale ublíží vám ta trocha v jednom kousku dortu, který si dáte párkrát do roka? Domnívám se, že nikoliv. Možná spíše naopak. Bude vám totiž blaze, blaze na duši. A rádi se pak zase vrátíte ke zdravé stravě s vědomím, že se o nic neochuzujete, nic si neodpíráte.

Další důvod pečení klasické a ne low carb varianty je chuťový. Nechci tvrdit, že low carb dezerty, nebo dorty či cukroví upravené do zdravější podoby, nejsou dobré. Nalijme si ale čistého vína a přiznejme si, že to není totéž. Dort z mandlové mouky a bez cukru zkrátka nebude chutnat stejně. Sama mám ráda low carb dezerty, neberu je ale jako náražku klasiky, jestli mě chápete. Protože žádná náhražka se nikdy nevyrovná originálu. Možná si pochutnáte, když si jednou v roce na Vánoce uděláte cukroví z mandlové mouky bez cukru místo klasiky. Možná o tom budete přesvědčovat své okolí i sami sebe. A možná vám pak na jazyku zůstane jen zklamání s příchutí mandlové mouky, protože byste si mnohem raději dali pár kousků té klasikyí.

Co tím vším chci vlastně říct? Jedno slovo - ROVNOVÁHA. Stravovat se zdravě je skvělé. Vyhýbat se bílému rafinovanému cukru je v pořádku. Volíte místo bílé mouky raději špaldovou? Výborně. Maso, zelenina, ovoce, oříšky a semínka, obiloviny a luštěniny. To všechno jsou potraviny zdravé pro naše tělo. Já však tvrdím, že je tu ještě jedna skupina potravin, a to jsou potraviny zdravé pro naši duši. Vánoční cukroví. Koláče od maminky. Kornoutek zmrzliny. Narozeninový dort. Tato jídla by měla v jídelníčku zaujímat jen malou část, neměla by však chybět úplně. Protože občas zkrátka potřebujeme to pohlazení po duši.


Vím, že se najde mnoho lidí, kteří se mnou nebudou souhlasit. Mnoho lidí bude přesvědčeno, že klasické dezerty jsou zlo, a budou tvrdit, že už jim vlastně vůbec nechutnají. Možná to je pravda. A možná si takoví lidé jen přejí, aby to pravda byla. Jak to vím? Také jsem k takovým lidem patřila. Ještě před několika málo dny bych vám vehementně tvrdila, že ten hnusný cukr už jíst nemůžu, že mi to nechutná a za její sladkost bych proklínala i cibuli. Tvrdila bych vám, že mi žádné sladké dezerty nechybí ani v nejmenším, a že je k životu nepotřebuji. Nelhala bych, tehdy jsem tomu skutečně věřila. Teď ale vím, že jsem se o tom snažila přesvědčit hlavně sama sebe spíše než své okolí.

A pokud by vás přeci jen množství cukru v dortu děsilo... není nic jednoduššího, než použít ho méně, podle vlastní chuti. Nemůžu pak ale zaručit, že chuťový výsledek bude stejný. Teď už ale k samotnému dortu...



❊❊❊

Kakaový dort s arašídovým krémem a ořechy v mléčném karamelu 


Recept 


Kakaový korpus:

Budeš potřebovat: 

80 g másla
270 g hladké mouky
65 g holandské kakao
350 g třtinového cukru
1,5 lžičky jedlé sody
1,5 lžičky prášku do pečiva
špetka soli
2 vejce
200 ml mléka
100 ml silné kávy


Postup: 

Do větší mísy si nasyp všechny suché ingredience - mouku, kakao, cukr, jedlou sodu, prášek do pečiva a sůl - a stěrkou smíchej do jednotné barvy, aby se všechny suroviny spojily. Mezitím si rozehřej máslo (nesmí být horké, jen aby povolilo) a připrav si kávu (tu do dortu, ale klidně si k pečení udělej svůj šálek😉). Mléko smíchej s vejci (obojí by mělo být pokojové teploty, nech tedy před samotnou přípravou dortu chvíli venku z lednice) a pak přidej máslo. Postupně přilévej do sypkých surovin a míchej. Není zde třeba mixér ani robot, stěrkou to jde dobře. Po vmíchání mléka pak postupně přimíchávej kávu. Výsledné těsto má velmi hutnou konzistenci, ale nemělo by být moc tuhé ani příliš tekuté. Já nepoužila celé množství kávy, protože by mi těsto pak přišlo už moc řídké.







Formu na dort (já použila ⊘ 24 cm) si vymaž máslem a vystel pečicím papírem. Nalij těsto do formy a dej péct do předem vyhřáté trouby na 175°C přibližně 50-60 minut. POZOR! Po cca 40 minutách dort průběžně kontroluj špejlí. Doba pečení se liší v závislosti na velikosti formy, hutnosti těsta i samotné troubě. Dort je hotový, když je vytažená špejle čistá.



Po upečení nechej korpus vychladnout. A mezitím si připrav krém.

Arašídový krém:

Budeš potřebovat: 

600 g krémového sýra
(já použila Lučinu originál) 
200 g zakysané smetany 15%
150 g křupavého arašídového másla
(může být i jemné; vol neochucenou variantu, pokud použiješ sladké, dej méně cukru)
150 g cukru moučka
(můžeš dát i méně, krém je i tak dost sladký) 

Postup: 

Připrav si ruční šlehač. Do mísy dej krémový sýr a zakysanou smetanu a mixuj, dokud se nespojí. Dál šlehej a postupně přisypávej cukr do požadované sladkosti. Arašídové máslo přidej až nakonec a důkladně do krému zapracuj. Krém na chvíli odlož do lednice.



Připrav si vychladlý korpus a rozkroj ho na dvě části. (Pokud použiješ při pečení menší a vyšší formu, můžeš ho rozkrojit klidně na tři.) Rozetři polovinu krému na korpus, přiklop druhou částí a zbytek krému dej nahoru. Takto připravený dort dej minimálně na 2 hodiny chladit do lednice.





Poznámka: Pokud máš dostatek času, můžeš nechat krém chladit v lednici přes noc. Krém krásně ztuhne a s dortem se pak bude lépe pracovat.

Mléčný karamel:

Budeš potřebovat: 

250 ml smetany ke šlehání (40%)
220 g cukr krupice
6 lžic vody

250 g ořechů
(já použila 20 g para ořechů, 30 g lískových ořechů, 50 g pražených arašídů, 100 g loupaných mandlí a 50 g jader vlašských ořechů, ale můžeš si to namixovat zcela podle své chuti) 

Postup: 

Do kastrůlku si odměř cukr a 6 lžic vody. Nijak nemíchej a postav na plotnu na nejvyšší stupeň. Opakuji: nemíchej! Na druhé plotýnce si na mírném plameni ohřej smetanu ke šlehání, nesmí se vařit, jen aby byla horká. Kastrůlek s cukrem bude vřít a pěnit. Nic s ním nedělej a čekej, až se barva cukru změní ve zlatavě hnědou a bude mírně vonět po karamelu. V tom okamžiku odstav z plotny a začni metličkou přimíchávat smetanu. Pozor - při nalití smetany do karamelu to bude prskat! Energicky míchej, dokud se obě suroviny nespojí. Vytvoří se velmi hustý a zlatavě hnědý karamel. Odstav stranou.




Rozpal si nepřilnavou pánev, nasyp na ni ořechy a opékej. Pravidelně promíchávej, ať se ti ořechy nespálí. Stačí 2-4 minuty pražení. Po této době stáhni z ohně a do pánve vlij připravený karamel, pořádně promíchej, dej stranou a nech vychladit.



Z lednice vyndej vychladlý dort a polij ho karamelem s ořechy. Před podáváním nech alespoň hodinu chladit v lednici. Dobrou chuť!






❊❊❊

Doufám, že dort vyzkoušíte. Pokud ano, dejte mi vědět do komentářů, jak vám chutnal.




Vaše Liška



Komentáře

Instagram


Populární příspěvky z tohoto blogu

LIŠČINO ULTIMÁTNÍ FIT TIRAMISU