LIŠČÍ MENU 

aneb 

Čím si Liška plní bříško 


Návrat k vyvážené stravě Díl I


...a nějaká ta inspirace na jídla


Snídaně: Ovesná kaše (recept na kaši, jak ji dělám já najdete TADY), směs oříšků a semínek, banán, zakysaná smetana 20%. 

Z mých předchozích článků už víte, jak dopadl můj experiment s keto stravováním. Použít termín absolutní fiasko asi nebude úplně od věci. Byl to zkrátka krok vedle. Mnozí z vás si řeknou: Dobře, tak prostě začni jíst zase normálně. Normálně. Zní to snadno, že? Ale co to znamená "jíst normálně"?

Často se mi ani všechno nevejde do misky. 😁 Na obrázku ovesná kaše, domácí granola, para ořechy, makovo-kokosové máslo.

Lidé zajímající se o zdravý životní styl mi poradí něco jiného, než moji rodiče, pro které je normální dát si cokoliv, na co mají zrovna chuť: klidně chléb s marmeládou k snídani a k obědu třeba svíčkovou se šesti. Každý si zkrátka pod pojmem "normální" představí něco jiného. Normální bývá to, co dělá převážná většina lidí. V Čechách je normální pít mléko a jíst pečivo; v takové Asii je normální snídat rýži a naopak pití mléka je spíše výjimkou. A koneckonců, pro některé lidi (a několik měsíců i pro mě) bylo normální stravovat se keto. Pak se ještě stačí podívat na doporučení na internetu, která si navíc v mnoha případech ještě protiřečí a na problém je zaděláno. Zkrátka jednomu z toho jde hlava kolem.

 V hlavní roli pistáciové máslo.

Nová závislost? Smažený banán! 

Snídaně jsou zkrátka ve znamení kaší. Zatím střídám jen posypku, ale brzy přijdou na řadu i kaše z jiných obilovin, než jsou ovesné vločky. Na své snídaně se těším každý den.

Já mám o stravě a různých výživových směrech hlubokosáhlé znalosti. Výhoda? Nemyslím si. Vědět příliš je častokrát mnohem více ku škodě, než vědět méně. V mém případě je tu navíc ještě jeden velký problém - hodně dlouhou dobu jsem byla přesvědčená o pravdivosti konkrétního druhu informací. Tak moc jsem věřila keto stravování, až jsem se dostala do bodu, kdy se nedokážu podívat na ovoce (mléko, jogurt, dýni, brambory...) a nevidět to množství cukru, které mi způsobí výkyvy inzulinu (a já umřu pomalou a krutou smrtí!). A to už vůbec nemluvím o obilovinách a luštěninách, které jsou podle zastánců low carb/paleo/keto pro člověka téměř jed. Kromě jiného mě keto naučilo bát se jídla. I toho zdravého.

 Svačina: Řecký jogurt mixovaný s broskví a chia semínky. Kokosové máslo a para ořechy. 
Svačina: Domácí zmrzlina - mražený banán, mražená broskev a kefír. Posypka kokos, chia semínka a kokosové máslo. 

Od ukončení svého keto stravování musím dnes a denně bojovat proti své hlavě. Cítím se PROVINILE, když si dám ovesné vločky. Fíky. Dýňovou polévku. Jako bych spáchala zločin. Jako bych podváděla. Podváděla "svoji" stravu, svůj životní styl. Někteří z vás mají nejspíš stejné pocity, když si dají zmrzlinu nebo českou klasiku k nedělnímu obědu. Řeknu vám upřímně - ani jedno není dobře. Ale pokud se dostanete do stavu, kdy jsou vaším nepřítelem brambory, něco je špatně.

Matcha čokoláda jen tak na chuť? Proč ne! 

Dát si k snídani ovesnou kaši s ovocem, ke svačině jogurt s oříšky, k obědu pečené maso s batáty a k večeři třeba žitný chlebík s avokádovou pomazánkou, vajíčky a salátem s rajčaty zní jako celkem zdravé menu, že? Ne však pro člověka, jehož repertoár zeleniny dlouhé měsíce sestával ze salátu, špenátu, brokolice a zelí. A ovoce? Pouze avokádo. Proto jsem se rozhodla, že svůj návrat k vyvážené stravě nesmím uspěchat.



Zase začínám experimentovat. Výroba domácí granoly. Recept na klasickou i rychlou variantu bude brzy na blogu. 

Jak už víte, jako první jsem zařadila ovoce. A hned to nejfruktózovatější ze všech fruktózovatých druhů - banán. 😄Musím se totiž k něčemu přiznat - jsem banánová. 🙈 Když se mě zeptáte na moje nejoblíbenější ovoce? Banán. Jednoznačně. Ale myslíte, že nemám špatné pocity z konzumace banánu? Jasně, že mám, a jaké! Okázale se je snažím ignorovat. Moje tělo totiž po ovoci touží. Tak dlouho jsem si ho upírala a ochuzovala se tak o všechny vitamíny, které se v něm nacházejí! Ano, ovoce je sice plné fruktózy, ale zároveň je přímo nabité různými vitamíny, minerály a vlákninou. Dodá vám také rychlou energii, když ji potřebujete. A dle mého názoru je to také to nejlepší a nejpřirozenější sladidlo ze všech. 😉

Dýňovou polévku jsem si naprosto zamilovala! S každou další várkou ji dotahuji k dokonalosti. 
 Dýňovka podruhé...
 ... a potřetí. 
Tentokrát byla naprosto dokonalá!

Po banánu následovaly fíky, nektarinka, broskev, švestky a dokonce i mango! Poslední zmiňované bylo pro mě ale velkým zklamáním... pokud jste někdy ochutnali mango v Asii, dáte mi za pravdu, že manga prodávaná u nás vůbec dobrá nejsou. Ale to už odbočuju.

Cuketa zapečená s krůtím masem, houbami, avokádem a strouhaným sýrem comté. 

Zároveň s ovocem jsem začala zařazovat i jiné druhy zeleniny, než je listový špenát. A protože se nám blíží podzim (fuj, Liško, zalez, ještě je léto!), na řadu přišla i dýně. Tedy až po "bezpečnějších" (z hlediska sacharidů) fazolových luscích, cuketě a lilku. Cukrový hrášek a mrkev na sebe nenechaly dlouho čekat. Znovu vařím jídlo na cibuli a česneku (divili byste se, kolik má cibule sacharidů). A ve sklepě už čekají na svou chvíli brambory, batáty a červená řepa.

 Lilky zapečené s hovězím masem, paprikou, avokádem a sýrem. 
Losos s dýní a hlívou na kari. 

Z obilovin zatím konzumuji jen ovesné vločky, v nejbližší době se ale chystám na pohanku, jáhly i quinou (těšte se na recepty 😉). Jedinou výjimku tvořil dort, který jsem pekla na oslavu sestřiných narozenin, a který obsahoval bílou pšeničnou mouku a cukr. O tom později.

 Lilky podruhé. 
Hovězí portobello burger. Salát s majonézou. 

Ořechy konzumuji všechny, včetně ořechových másel. Tuhle položku nebylo vůbec těžké zařadit - kdo mě jen trochu zná, ví, že jsem jejich velkým milovníkem. 💕Už si s velkou chutí dám mléčné výrobky. Zjistila jsem, jak moc mi vlastně chutná mléko (ve kterém denně vařím kaši), kefír i řecký jogurt. Až nyní mi dochází, o kolik věcí jsem se vlastně ochuzovala.

 Medium rare rib eye steak, fazolky, špenát a žampiony na másle, salátek s majonézou a avokádo. 
Prý hit sezóny - grilovaná broskev! Za mě určitě ano! Kuře v kari krustě (kari koření, zakysaná smetana, sezamový olej), salátek a portobello žampiony zapečené s avokádem, lískovými ořechy a sezamovými semínky. Naprostá symfonie chutí! 

Jak ale vidíte, zatím se stále držím spíše na nižší hranici sacharidů. I když - přiznejme si to - se vším ovocem, oříšky i mléčnými výrobky se pod hranici 100 g sacharidů nikdy nedostanu. Dost velký rozdíl oproti pouhým nejvýše 15 gramům jen z listové zeleniny. Moje tělo ale na sacharidy reaguje dobře. Po zkušenostech mnoha lidí na keto nebo low carb, kteří i po konzumaci menšího množství sacharidů (např. jednoho kousku ovoce), zažívali přímo peklo, jsem čekala nejhorší. Nic se ovšem nestalo. Jedinou výjimku tvoří již zmíněný dort - po první konzumaci jsem se cítila lehké křeče kolem žaludku. Nic, co bych nemohla přežít. A přiznám se, že po chvíli už jsem o ničem nevěděla a další konzumace už se obešla bez jakýchkoli nepříjemných příznaků. 😀

Recept na dort ZDE

A to už bude k dnešnímu článku vše. Doufám, že vás nahlédnutí do mé kuchyně alespoň trochu inspirovalo. Těšte se na to, že čím více potravin budu zařazovat, tím budou má jídla pestřejší, a tím více tipů na nové kombinace chutí i surovin vám budu moci přinést. Tak zůstaňte na drátě.

Salátek s pečenou dýní, cukrovým hráškem, žampiony, hlívou a avokádem. Kuličky z mletého hovězího masa. 

Vaše Liška


P.S.: Pokud se vám fotky líbí, můžete mě sledovat i na Instagramu. 😉

Komentáře

  1. Tento komentář byl odstraněn autorem.

    OdpovědětVymazat
  2. Jsem ráda že jsem narazila na tyto stránky. Vlastně se v nich poznávám. Vyzkoušela jsem Makrobiotiku,paleo,primal, cukrfree, nízkosacharidovou stravu i keto. Je pravda že nejlépe na mně působilo primal stravování ,jelikož se mi upravilo zažívání a také jsem měla ploché bříško což nyní nemám. Ba právě naopak. Ale s přicházejícím podzimem mám prostě chuť na dýni,brambory ranní kaše a jednoduše netoužím po rajčatech,paprice apod. ve formě syrové ,třeba salátů. Potřebuji polévky bramborové šisky s mákem a jim podobné jídlo,samozřejmě i ve slané verzi jako halušky s brynzou . Ráda tě budu sledovat na istagramu. Šárka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj Šári, moc děkuju za tak milý komentář! :) Mně se na keto také docela upravilo zažívání, ale zase to mělo jiná negativa...on každý ten stravovací styl má svá pro a proti a já osobně si myslím, že člověk by si měl najít takové stravování, jaké vyhovuje přímo jemu, bez toho, aby se to muselo zařazovat do nějaké škatulky... A je to přesně, jak píšeš - v některá roční období zkrátka není chuť na syrovou zeleninu a je to tak v pořádku. :) Nejlepší je jíst podle pocitu. :)

      Vymazat

Okomentovat

Instagram


Populární příspěvky z tohoto blogu

LIŠČINO ULTIMÁTNÍ FIT TIRAMISU