TO PRAVÉ OŘECHOVÉ


...ale které to vlastně je?

Závislák nebo znalec

Já a ořechová másla.
Kdo mě dobře zná, ví, že jedno bez druhého nemůže být (a kdo mě nezná, snadno tuto skutečnost zjistí z mých Instagramových příspěvků). Nebo alespoň minimálně JÁ nemůžu být bez ořechových  másel. Až jednou přestanu jíst ořechová másla, budete vědět, že se blíží můj konec. Bez legrace. Koneckonců, moje -ehm- skromná -ehm, ehm- zásoba 256 skleniček (inventura provedena k 15.1.2020) mluví za vše, a ne nadarmo se mi přezdívá Nutbutter Queen (Královna ořechových másel). 😁 Podle některých jsem závislák, podle jiných vyloženě blázen. Já osobně preferuji spíše označení "znalec", "milovník", či "gurmán". 😀

Nutspread Mix: Kešu & Crunchy Mandlové


Dnešní článek ale nepíšu proto, abych se tu chlubila, kolik másel vlastním. To číslo tu píšu hlavně proto, aby bylo jasné, že na trhu existuje jen minimum másel, která jsem ještě neochutnala. Myslím si proto, že označení "znalec" je na místě. A i díky tomu, kolik másel (od různých značek) jsem už stihla ochutnat, si troufnu napsat tenhle článek, který bude vlastně takovou menší recenzí.

Másla používám i na slano. Tady salát s dresinkem z Nutspread arašídového másla. 

Možná si vzpomenete, že na téma ořechových másel jsem už jeden článek psala (pro ty, kdo nečetli, nebo i pro ty, kteří si ho chtějí připomenout - naleznete ho na tomto odkaze: https://foxsprimallair.blogspot.com/2018/11/zavislost-s-prichuti-orechu.html). V tomto článku jsem stručně shrnula, co jsou ořechová másla, a proč je pro naše zdraví (a duši) prospěšné je jíst. Také jsem vám tam popsala svou vlastní cestu k "závislosti" na nich a představila vám svoji nejoblíbenější značku - českého výrobce Nutspread.

(P.S.: Mám ještě jednoho TOP oblíbeného výrobce másel, a tím je značka R3ptile. Másla od R3ptile se odlišují od všech ostatních, především řada Cheat Spread, Sweet Nuts nebo Nuts & Jelly. Tato másla ale neobsahují jen 100% ořechy, a proto je do dnešního článku nebudu míchat a recenzi na R3ptile si schovám zase pro příště. 😉) 

Od doby, kdy jsem napsala výše zmíněný článek, se toho dost změnilo. Kromě toho, že v rodině Nutspread přibylo nové máslo (božské Kešu & Pistácie, ale o tom později 😉), se mi do ruky dostaly i nejrůznější kombinace másel díky výprodejovým akcím, soutěžím, ale především díky tomu, co najdete jedině u Nutspread - a tím je výroba másel na přání. 😍 Už jen tímto má firma Nutspread stálé místo v mém srdci. Ale čtěte dál.

Másla, která jinde neseženete, vyrobena na přání: Kombinace Mák-Arašídy a Perníček-Arašídy.

Známka úspěchu 


Říká se, že pokud někdo kopíruje vaši práci, můžete být na sebe pyšní, protože to znamená, že je CO kopírovat a že vaše práce opravdu stojí za to. Nejspíš vás už před chvilkou napadlo, proč vlastně píšu další recenzi na Nutspread. Ten důvod je prostý. Díky tomu, že mojí pozornosti neunikne žádné nové máslo, jsem v docela nedávné době objevila dvě firmy, které se rozhodly másla Nutspread zkopírovat. A protože nikdy nevynáším soudy předčasně, a vždy si zakládám na tom být co nejvíce objektivní, všechna másla jsem si objednala (ano, na svoje vlastní náklady - a totéž platí i pro másla Nutspread!) a sama vyzkoušela, abych je mohla zcela nezávisle posoudit.

Nuspread 100% kokos


Mějte však na paměti, že žádná recenze na potraviny nemůže být 100% objektivní. To ani nejde. Každý máme totiž jiné chutě, jiné preference, vždycky tam tedy bude určitý díl subjektivity. Proto počítám s tím, že se mnou může někdo nesouhlasit. To, co napíšu na následujících řádcích proto berte jako můj osobní názor, i když jsem se opravdu snažila být v hodnoceni tak objektivní, jak jen to šlo. 😊 A ještě poslední věc - ještě jednou zdůrazňuji, že se nejedná ani o reklamu, ani o placenou (nebo neplacenou) spolupráci v žádném slova smyslu. Celý článek je jen názorem jednoho nadšence do ořechových másel. 😉

Vanilkový rohlíček či Vanilla rolls? 


Zrovna máme krátce po Vánocích. A nevím, jak vy, ale já si Vánoce bez vůně vanilkových rohlíčků neumím představit. To konkrétní cukroví mi ale kupodivu zas až tolik nechutná. Mnohem radši mám ořechové máslo od Nutspread nesoucí stejný název. Dokonalé propojení vlašských ořechů, kešu a vanilky. Navíc s obrovskými kusy křupavých vlašáků uvnitř. Toť celé složení. Může snad být něco lepšího? Máslo chutná úplně stejně jako vanilkové rohlíčky (upřímně, pro mě snad ještě lépe!), úplně stejně voní, a ta konzistence! Je dokonale hutné, ale zároveň krémové a jemné. Bylo perfektní už v roce 2018, kdy se s ním v Nutspread vytasili, ale to, co s ním provedli letos!!! Řeknu to asi takhle - pokud jste ho ještě neochutnali, absolutně nemáte tušení, o co přicházíte! 😉

Myslím, že i z té nekvalitní fotky je jasně vidět ta úžasná konzistence. Tady jsem máslo použila jako náplň do koláčku.
Výsledný koláček byl díky kvalitním surovinám naprosto famózní!


A protože nejsem sama, kdo tohle máslo vychvaluje až do nebes, úspěchu Vanilkového rohlíčku si nemohla nevšimnout i jiná firma, též český výrobce, kterého určitě všichni dobře znáte. Jde o firmu Lifelike, která letos přišla s vlastní verzí "Vanilkového rohlíčku", kterou raději pojmenovala anglicky "Vanilla rolls", aby se náhodou neřeklo, že si někde vzali inspiraci. 😏 A složení tohoto másla? Překvapivě kešu, vlašské ořechy a vanilka. 😁 Ale kromě toho se v másle nachází ještě kokosový olej (proč?) a kokosový cukr (dvojité proč?). Nechápejte mě špatně. Nemám nic proti kokosovému oleji ani kokosovému cukru. Sama oboje dost často používám. V ořechových máslech mi ale tyto přídavky přijdou naprosto zbytečné.

Už z fotky je jasně patrný rozdíl - vlevo Nutspread, vpravo Lifelike.


Díky oleji je máslo od Lifelike mnohem tekutější, ale celá textura je taková... pískovitá. Neumím pro to asi nalézt lepší slovo. Možná to dělá ten kokosový cukr...? Konzistence vůbec není tak krémová, jakou nalezneme u Vanilkového rohlíčku od Nutspread.

Po otevření voní obě másla opravdu hezky. Pokud jde o chuť, Lifelike si svoje příznivce určitě najde u lidí, kteří preferují spíše sladké. Protože je opravdu sladký. Na mě až příliš. Za mě ořechová másla zkrátka cukr nepotřebují, zanikne tak totiž skutečná chuť ořechů a v ústech vám zůstane jen ta sladká (pa)chuť. Chápu, že někdo to tak má rád. Především pokud jste na cukr zvyklí a vaše buňky jsou tím pádem tak trochu otupené, nedokážete nejspíš tak úplně ocenit chuť skutečných potravin. Tím se samozřejmě nechci nikoho dotknout. Sama jsem to tak měla, když jsem dřív cukr konzumovala skoro ve všem. A možná právě proto mi přidaný cukr v máslech teď tolik vadí.


Konečný verdikt: Za mě jednoznačně vítězí Nutspread. A nejenom proto, že jejich Vanilkový rohlíček je ten pravý originál, ale především díky chuti. V Nutspread totiž jako první přišli na to, že kombinace kešu a vlašských ořechů dohromady připomíná chuť nejoblíbenějšího cukroví, a navíc se jim povedlo věrně napodobit chuť vanilkových rohlíčků bez toho, aby do másla museli přidat cukr nebo olej. A tomu říkám skutečné umění. 😍



Když jedna kopie nestačí...


Někdo by mohl namítnout, že v dnešní době už přeci není možné přijít s něčím originálním, a že do určité míry každý "kopíruje" od každého. No, s tím já tak úplně nesouhlasím (viz např. značka R3ptile, která produkuje jeden originál za druhým), ale budiž. Řekněme, že "inspirovat" se pro jeden výrobek u cizích není až takový hrdelní zločin.

Na trhu se ovšem v nedávné době objevila jistá nová značka (první instagramový příspěvek je z 16. ledna loňského roku, eshop byl spuštěn 17. ledna 2019 a první příspěvek s másly od této značky se na Instagramu objevil až 1. června 2019), která je tak nějak sama o sobě jednou velkou kopií Nutspread. Začít můžeme už jen logem. Posoudit můžete sami - podobnost čistě náhodná?


Výsledek obrázku pro goodie logo


Podívejme se ale na nabídku másel této značky, protože to je to, proč tu jsme. Jako první mě osobně zaujalo máslo s názvem "Kokokešumák". Jedná se o kombinaci kokosu, máku a kešu - ovšem kešu jsou zde zastoupeny v zanedbatelném množství, nejspíš jen aby se neřeklo, že je máslo věrnou kopií másla Mák-kokos od Nutspread. Nutno podotknout, že Nutspread varianta je na trhu už několik let a těch několik let byla také jedinou variantou másla s mákem na našem trhu. 



Bohužel, ani chuťově se máslo od Goodie nemůže rovnat tomu od Nutspread. Mohlo by se zdát, že Goodie máslo bude o trochu tekutější, díky použitým kešu, opak je ale pravdou. Ono, řekněme si to na rovinu - těch kešu je tam opravdu poskrovnu a na výslednou chuť nemají vůbec žádný vliv. Máslo mi naopak přijde mnohem tužší, než to od Nutspread, které i když je ve ztuhlé podobě (při teplotě pod 25 stupňů kokos automaticky tuhne), stále si zachovává určitou "krémovost". Nevím, jak lépe to popsat, ale zkrátka se nedrolí a nerozpadá. 😀 Pro netrénovaný jazyk je chuť téměř totožná, ale pro mě je zkrátka Nutspread chuťově mnohem lepší. Troufnu si tvrdit, že je to díky použití kvalitnějších surovin, ale samozřejmě nechci nikoho z ničeho osočovat. Jen mně to tak připadá. 😊

Jako další se mi dostala do ruky sklenička másla "Slaný ořech" od stejné značky. Pistácie, kešu, v malém množství i mandle, para, křupavé ořechy a himalájská sůl. Nepřipomíná vám to něco? Kdo tipuje Kešu & Pistácie od Nutspread, má pravdu. Ale opět - aby ta kopie nebyla tak nápadná, přidáme tam ještě trochu para. Které tam mimochodem nijak cítit nejsou. 😀


Pokud jde o konzistenci, toto máslo je o něco řidší, než jeho Nutspread předloha (to nejspíš budou dělat ty para a mandle) a obsahuje kousky ořechů. Ty kousky jsou ale vcelku malé a na celou skleničku jich tam mnoho nenajdete. Chuťově je máslo celkem dobré, ale ani tady to není žádná hitparáda. A já už se asi budu opakovat, ale na Kešu & Pistácie nemá ani omylem. Pokud bych máslíčku od Nutspread dala 10/10, tady bych dala slabých 6/10.

Slaný ořech uvnitř. I ta barva je taková všelijaká.


Dále tu máme "Perníček" - ve složení najdeme v největším zastoupení mandle a perníkové koření, potom ještě špetku jiných ořechů (aneb historie se opakuje 😀) a kokosový cukr. Opět aby se neřeklo, složení zkrátka musí být alespoň trochu odlišné. Chuťově připomíná Mandle & Perník, ale i tady u mě Nutspread varianta jednoznačně vítězí. Proč? Protože Nutspread máslo chutná sladce bez toho, aby tam musel být použit kokosový cukr. Navíc je i mnohem krémovější a celkově je chuťový zážitek mnohem lepší. Upřímně, Perníček od Goodie jsem otevřela pouze pro účely ochutnání pro recenzi a od té doby jsem si na něj vlastně vůbec nevzpomněla.

Pečení s Nutspread másly: tady jsem použila mandlové máslo.

No a jako poslední tu je máslo s názvem "Čokořech" - mandle, kešu, arašídy a kakaová hmota.  Taková variace na Oříškovou čokoládu. Protože másla s kakaem jsou populární, je nutné přijít také s něčím "vlastním". Chybí tam jen ty lískové ořechy. Takže ano, tady možná nejde o vyloženou kopii. Nicméně mám za to, že pokud si firma vzala inspiraci jinde, nejspíš jí bude část i tady. Co dodat? Máslo je chuťově dobré, dala bych mu tak 5/10, protože u mě nejdnoznačně co do chuti vedou jiná čoko másla.V chladu ztuhne, což je na čoko máslo docela zvláštní, protože Oříšková čokoláda od Nutspread nebo Sweet Peanuts od R3ptile si zachovávají tekutou a krémovou konzistenci i při nižších teplotách. Takže bych řekla, že toho kakaového prášku je tam použito docela dost. Což ale nezaručuje máslu "čokoládovější" chuť, spíš bych řekla, že naopak. Jak jsem psala - dobré je a svoje příznivce si určitě najde. Já už ho znovu nekoupím a načatou skleničku nejspíše daruji.

Na následujícím videu můžete jasně vidět konzistenci Oříškové čokolády od Nutspread - jemná, krémová, s OBROVSKÝMI kusy lískových ořechů. Chutná lépe, než Milka. Věřte mi. Toto máslo je zkrátka DOKONALOST. P.S.: Omlouvám se za zvuk videa, točila jsem při zapnutém youtube a nepodařilo se mi zvuk vypnout. 😀 Hashtag technický antitalent.



Závěrem 


A tak jsme se pomalu přiblížili ke konci dnešního článku. Jaký byl vlastně jeho smysl, říkáte si? Možná mi to nebudete věřit, ale když jsem článek začínala psát (což bylo někdy v listopadu roku 2019), žádný konkrétní cíl jsem v hlavě neměla. Jen jsem na trhu zaznamenala nová másla a nové značky, a tak jsem si řekla, že by bylo fajn je vyzkoušet a podělit se o názor. Možná se článek může jevit jako óda na značku Nutspread. A možná i tak trochu je. Ono se totiž ne nadarmo říká, že "komu čest, tomu čest". Já mám značku Nutspread moc ráda. Upřímně a nezištně. Ne proto, že by mi zaplatili, abych to tvrdila. Moji lásku a stálou přízeň si jejich másla získala zkrátka tím, jaká jsou - čistá složením, chuťově výborná použitím kvalitních surovin a pokaždé jiná díky neotřelým kombinacím.

Brownies s Nutspread máslem z vlašských ořechů.

Jako zákazníka si mě navíc v Nutspread získali vstřícným a milým jednáním a ochotou splnit jakékoli přání (pokud je to v jejich silách). Kombinací toho všeho je to pro mě ten nejlepší výrobce čistě ořechových másel, jakého na našem trhu máme. Takže co ještě říci závěrem? Možná jen jedno takové doporučení pro všechny - pokud jste másla Nutspread ještě neochutnali, měli byste tuto obrovskou chybu rychle napravit. Protože jakmile jednou ochutnáte, už nikdy nebudete chtít žádné jiné máslo. A pod to se podepíšu třeba stokrát. 😉

Vánoční kaše s kombinací Mák-Perníček.

Doufám, že se vám dnešní článek líbil, že jste se z něj něco dozvěděli a že vás třeba inspiroval k ochutnání másel, která jste třeba ještě nevyzkoušeli, nebo k doplnění zásob másel, která už jste měli. A já se budu těšit u dalšího článku na "videnou". 😊 A něco už chystám. 😋 Tak zůstaňte na drátě!


Vaše Liška




Komentáře

Instagram


Populární příspěvky z tohoto blogu

LIŠČINO ULTIMÁTNÍ FIT TIRAMISU